Thursday 30 January 2014

bertapa kecilnya diri kita ini


Sekarang, ini adalah benar-benar menarik. Imej ini menunjukkan saiz Bumi dibandingkan dengan beberapa planet lain dalam sistem suria kita.

sun moon earth


Imej di bawah menunjukkan Bumi berbanding dengan beberapa planet yang lebih besar dalam sistem suria kita. Melihat betapa kecil kita berbanding dengan Musytari, Zuhal, Uranus dan Neptun! Kira-kira 1400 Bumi boleh dimuatkan di dalam Musytari.




jupiter saturn earth


Imej di bawah menunjukkan saiz planet-planet yang besar berbanding dengan Matahari. Terdapat perbandingan! Jupiter besar kelihatan kecil berbanding dengan Matahari. Kira-kira 980 Jupiters boleh dimuatkan di dalam...
 Matahari.

sun jupiter neptune


Sekarang akan di luar sistem solar kita, ia adalah satu alam semesta yang besar. Melihat bagaimana kecil matahari berbanding dengan beberapa bintang lain.

arcturus sirius pollux


Akhirnya, bintang besar di atas adalah kecil berbanding dengan bintang-bintang yang ditunjukkan di bawah! Matahari hanya 1 piksel dalam saiz dalam imej di bawah. SubhanAllah.
stars betelgeuse rigel aldebaran antares

ANTARES IS THE 15TH BRIGHTEST STAR IN THE SKY. IT IS MORE THAN 1000 LIGHT YEARS AWAY.HUMBLING, ISN'T IT?NOW HOW BIG ARE YOU?AND HOW BIG ARE THE THINGS THAT UPSET YOU TODAY?


No comments:

Post a Comment